Konstrukce UAZ - motor a jeho soustavy
Charakteristika motoru
Automobil UAZ - 31512 je vybaven motorem typu 414.10 - zážehový, čtyřdobý, řadový čtyřválec, s rozvodem OHV, chlazený kapalinou, s uzavřeným nuceným oběhem a kombinovaným mazáním.
Palivová soustava motoru
Má nucenou dodávku paliva a ohřev směsi paliva v sacím potrubí. Palivová soustava je nejnáročnější na kvalitu a pravidelnost ošetřování.
Schéma palivové soustavy UAZ 31512
1 - jemný čistič 2 - karburátor 3 - palivové čerpadlo 4 - pravá palivová nádrž |
5 - přepínací kohout 6 - hrubý čistič 7 - odkalovací šroub 8 - levá palivová nádrž |
Ošetřování palivové soustavy
Spočívá v pravidelném čištění hrubého čističe paliva vypouštěním vody a nečistot odkalovacím šroubem, čištění vložky jemného čističe paliva a vypuštěním usazenin a vody z palivových nádrží. Klikni pro větší obrázek
Mazací soustava motoru
Je kombinovaná, tlaková a rozstřikovací.
1 - olejové čerpadlo 2 - vypouštěcí šroub 3 - sací koš 4 - redukční ventil 5 - chladič oleje |
6 - uzávěr plnicího hrdla 7 - přepínací kohout chladiče 8 - snímač tlaku oleje 9 - snímač kritického tlaku oleje 10 - čistič oleje |
Ošetřování mazací soustavy
Spočívá v pravidelné kontrole hladiny oleje v motoru. Pokles hladiny oleje pod značku "O" je nepřípustný, protože mazání motoru je nedostatečné. Rovněž nepřípustné je plnit olej nad značku "P", protože dochází k nadměrnému vytváření karbonu, unikání oleje těsněním a k "zapékání" pístních kroužků. Svíti-li světelná kontrolka mazání po spuštění motoru, je provoz až do odstranění závady zakázán.
Olejový chladič zapínat při teplotě vzduchu +20 stupňů C nebo i nižší, ale jen při zvýšeném zatížení motoru (v těžkém terénu apod.). Pravidelně po ujetí 12 000 km vyměňovat olej v motoru a průtokový čistič oleje, vyčistit a ošetřit odvětrávací soustavu klikové skříně.
Chladicí soustava motoru
Je kapalinová, uzavřená, s nuceným oběhem chladicí kapaliny a vyrovnávací nádržkou.
1 - výpustný kohout 2 - těsnění hlavy válců 3 - hlava válců 4 - otvor rozváděcího potrubí 5 - rozváděcí potrubí 6 - termostat 7 - odváděcí potrubí 8 - přepouštěcí kanál 9 - oběžné kolo čerpadla 10 - řemenice |
11 - ventilátor 12 - chladič 13 - výpustný kohout 14 - přívodní potrubí 15 - blok válců 16 - uzávěr chladiče 17 - hadice 18 - uzávěr nádržky 19 - vyrovnávací nádržka 20 - značka "MIN" |
Ošetřování chladicí soustavy
Pravidelně sledovat a doplňovat chladicí kapalinu 30 až 50 mm nad značku "MIN" vyrovnávací nádržky. Pravidelně mazat ložiska čerpadla (při vytékání kapaliny kontrolním otvorem čerpadla je vadné těsnění). V předepsaných lhůtách odstraňovat usazeniny a nečistoty v chladicí soustavě průplachem. Kontrolovat stav a napnutí klínového řemene ventilátoru a seřizovat jeho průhyb na 8 až 14 mm. Kontrolovat stav a neporušenost ventilů a těsnění uzávěru chladiče. Přehřátí chladicí kapaliny signalizuje červená světelná kontrolka. Při rozsvícení kontrolky je provoz motoru zakázán.