Konstrukce UAZ - převodné ústrojí
Spojka
Spojka je suchá, jednolamelová. Skládá se z přítlačného a hnaného kotouče, které jsou upevněny na setrvačníku a vyváženy společně s klikovým hřídelem a z kapalinového vypínacího zařízení.
Ovládací zařízení spojky
1 - hlavní válec 2 - tlačná tyčka s vidlicí 3 - čep vidlice 4 - pedál spojky 5 - pracovní válec |
6 - tlačná tyčka 7 - vypínací vidlice 8 - vypínací objímka s ložiskem 9 - vypínací páčka A - 35 až 45 mm, B - 175 mm |
Ošetřování spojky
Spočívá v mazání vypínacího ložiska spojky, maznice je umístěna na pravé straně skříně spojky. Maznice je přístupná zespodu automobilu. Po jízdě na zablácených vozovkách pročistit otvor ve spodní části skříně spojky.
Seřizování ovládacího zařízení spojky spočívá v pravidelné kontrole množství kapaliny v zásobní nádržce, v ovzdušňování a seřizování ovládacího zařízení, jeho cílem je nastavit vůli mezi vypínacím ložiskem a vysouvacími páčkami a zabezpečit volný chod pedálu spojky na vůli 35 až 45 mm.
Převodovka
Převodovka je mechanická a má čtyři rychlostní (převodové) stupně vpřed a jeden vzad. Všechny rychlostní stupně vpřed jsou synchronizovány. Rychlostní stupně se řadí pákou na bočním víku převodovky.
Přídavná převodovka
Přídavná převodovka je mechanická, dvoustupňová. Rozděluje moment síly na přední a zadní nápravu. Umožňuje zvýšit přenášený moment síly na hnacích kolech a rozšiřuje počet rychlostních stupňů na osm dopředu a dva vzad. Řazení rychlostních stupňů je pákou na skříni převodovky.
Ošetřování převodovek
Spočívá v kontrole množství a výměně převodového oleje, v pravidelné kontrole těsnění a dotahování všech spojů. Ovládací ústrojí převodovky a přídavné převodovky nevyžaduje v průběhu provozu ošetřování a seřizování.
Spojovací kloubové hřídele
Přední a zadní kloubový hřídel je otevřeného typu, klouby jsou uloženy v jehlových ložiskách. Ošetřování spočívá v pravidelné kontrole upevnění a dotažení šroubů přírub, v mazání hřídelů a v kontrole stavu ložisek.